weblog
sfeerafbeelding

Auteur: The Outlaw
Geplaatst op: 21 april 2013 om 20:01

[FILM REVIEW] Oblivion

Weblog | 21 april 2013 - Elk jaar worden wij bioscoopgangers getrakteerd op eenportie Sci-Fi. Zo had je vorig jaar de prequel op de Alien films Prometheus, in2011 mocht je kennis maken met de remake van de film Tron ( Tron: Legacy.Meerdere delen zijn onderweg ) en in 2009 zat iedereen smakkend te kijken naar hetoogstrelende Avatar. Nu zijn we de laatste jaren aardig getrakteerd maar ik zieeen trend: De afgelopen jaren was er nooit echt 1 sci-fi film die in de top 10aller tijden terecht is gekomen ( daarbij buiten gelaten Avatar ) en dat zal opkorte termijn ook niet echt veel verandering in brengen. Tom Cruise gaat nu weleen poging doen om in het illustere rijtje te komen van “ beste sci-fi “ films.Op dit moment draait de film Oblivion in de bioscopen. Lukt het Tom om erin tekomen of zet de trend zich nog even voort?

Oblivion in een notendop: De aarde is onbewoonbaar geworden.Dankzij een nucleaire oorlog is de aarde ( deels ) onbewoonbaar geworden. Demensen zijn verhuisd naar een maan bij Saturnus of in de vliegende piramidegenaamd Tet. Tom Cruise woont nog wel op de aarde. Nou, een stukje daarbovendan. Daar heeft hij een kondo samen met ze partner. Hij is namelijkonderhoudsmonteur. Op aarde staan er namelijk reusachtige zuigers die waterleveren aan Tet en aan de maan van Saturnus. Hij moet, in samenwerking met zevrouw en een lading drones, de machines draaiend houden. Dat word alleenmoeilijk gemaakt door de groep aliens die nog wel op de aarde wonen en kostewat kost alles kapot wil maken. Lukt het Cruise om de groep te handelen of iser meer aan de hand?

1 van de sterkste punten van Oblivion moet toch wel de visueleen de muziek zijn want Wow, Oblivion ziet er echt tof uit. Ik heb de film in IMAXgekeken en daarbij kwamen echt de landschappen en de omgevingen zeer goed tothun recht. Mooie widescreens worden afgewisseld met green screens, maar daarbijvalt het totaal niet op dat je naar een computer geanimeerde achtergrond zit teturen. Waarbij ik bij Oz nogal een blur aan de achterkant zag, zie je bij Oblivionecht diepte en scherpte. Een ander pluspunt wat ik aanhaalde was de muziek. Deregisseur die achter Oblivion zit ( Joseph Kosinski ) had hiervoor de sci-fifilm Tron:Legacy gemaakt. Daar liet hij niemand minder als Daft Punk aantredenom de muziek te maken. Bril-freakin’-jant! Nu bleef Kosinski in de electrowereld en zo kwam hij uit bij de groep M83. Deze gasten hebben een mix vanTron, Inception en een vleug Dark Knight gepakt en zie hier: de bombastischsoundtrack van Oblivion. Zwelt lekker aan als het spannend word en word lekkermelo als het romantische gebeuren doet opbloeien. Nicely done.

Maar niet alles is rozengeur bij Oblivion. Het verhaal watje voorgeschoteld krijgt is nogal van het kaliber “mmm-dat-had-ik-ook-kunnen-bedenken”.Het voelde erg standaard aan. Cruise is een mechanic voor de grote zuigers maarmoet dealen met wat aliens die op aarde leven. Waarbij het verhaal meer dieptekon krijgen, hebben ze er voor gekozen om Cruise alleen maar met een gun in zehanden te laten lopen. Het verhaal word namelijk begeven moment op deautomatische piloot gegooid. Erg jammer want het script had meer kunnen zijn.Als ze meer vragen en meer diepte hadden gezocht in het script had Oblivionzeker een hoger cijfer gekregen maar daarin laat de film gaten vallen. Ze haleniets aan, maar maken het nooit af of gaan de diepte in. Het blijft een beetjekabbelen aan de oppervlakte.

Zo ook met de prestaties van Cruise. Die laten ook ( wederom) aan de wensen over. Ik zelf ben nogal klaar met Cruise. Het enige wat hijdoet is een one-man-show opvoeren en de rest van de cast dartelt er een beetjenaast. Bij zijn vorige film Jack Reacher was dat helemaal goed te zien engodzijdank werd die film daar ook op afgerekend ( weinig bezoekers aantallen endaardoor weinig geld in het laatje ) maar ook in Oblivion doet hij het weer.Wel in mindere maten maar als nog je voelt dat Cruise graag in ze eentje deheld aan het uithangen is. Waarom de naam van Freeman ook zo groot op hetafficheje staat mag Joost weten. Het kwartier screen tijd die hij krijgt isnogal nihil.

Begrijp me niet verkeerd, Oblivion is geen slechte filmgeworden maar ook geen goede. Oblivion blijft hangen in het midden. Jammer wantals ze het script dieper hadden uitgewerkt en de juiste vragen hadden gesteldkon Oblivion een hele mooi goede film worden. Nu hangt het alleen om de visuelsen de soundtrack die de film rijk is. De one-man-show van Cruise is gelukkig nietzo heel erg te zien in de film maar desondanks heeft de heer genoeg momentenvan “kijk mij, ik doe het in me eentje “. Oblivion had gewoon weg meer kunnenzijn.

3.2/5