weblog
sfeerafbeelding

Auteur: Sifti
Geplaatst op: 25 december 2009 om 10:50

Multiplayer? Niet meer weg te denken?

Weblog | 25 december 2009 - Je hebt de laatste een aantal games die zijn uitgekomen met een hele goede multiplayer. Daar in tegen de single player weer zeer kort is. De vraag die ik dan aan mijn eigen kan stellen: Is het voor de mensen die niet on-line spelen wel de moeite waard om nog een spel te kopen in dit geval voor de ps3? De laatste echt goede single player is Assasin`s Creed II. Daarna moet je weer ff goed nadenken.

Nu met de laatste toppers zoals Modern Warfare 2 en Uncharted 2, lijkt het of dat de game industrie zicht steeds meer aan het focussen is op de multiplayer gedeelte. De single van de games zijn leuk om gespeeld te hebben. Dat is dan ook wel echt een plus punt. Het is een hele ervaring om de single player uit spelen. Ze maken de games toch mooi en boeiend. Maar voor €60 wil je meer dan mooi en boeiende single player. En als de single player ook nog eens zo kort is en je speelt geen multi. Duur spel.

Een spel spelen zonder dat je internet verbinding hebt is tegenwoordig niet meer weg te denken. Iedereen speelt wel on-line. De mensen die alleen de single player spelen hebben niet zo veel om zo`n spel te halen. Als je het dan zo beschrijft vraag je af. Ja wat lig je dan te zeuren dan maakt het toch niet uit? Klopt. Maar in tegenstelling daarvan kun je je ook afvragen of je verplicht voelt om een internet verbinding te hebben. Zonder internet heb je de spellen zo uitgespeeld. Je kunt dan ook nog naar een moeilijkere speel niveau gaan. Maar dan ben je ook zo klaar. In tegenstelling van de multiplayer dan.

De multiplayers van de spellen worden steeds beter, groter en uitgebreider. De multiplayer geeft dan ook zo veel game uren dat de tel niet bij te houden is. Natuurlijk geeft dat veel voordeel. Niet alleen voor ons maar ook de game ontwikkelaars. Ze hoeven alleen wat wapens te maken en wat multiplayer maps en ze voegen gewoon een heel langzaam groei toe en je hebt een multiplayer waar meer dan 100 uur mee bezig bent. (ff makkelijk beschreven dan hé) Een singleplayer zo groot maken is iets moeilijker. Wil je de gamer aan de buis gekluisterd hebben dan moet je een goed verhaal lijn hebben. Tegenwoordig komt er ook nog eens een interresante personage`s bij kijken.

Dus internet op een console zoals playstation of xbox, niet meer weg te denken? Omdat de gameontwikkelaars in veel spellen de single player zo kort maken dat je wel naar de multiplayer toe moet?

reacties
#4823  | 25 december 2009 11:03 - Nathan Drake
Avatar van Nathan Drake
Reacties: 279
Ja is wel iets van waar, maar Uncharted 2 heeft toch echt wel een fantastische singleplayerervaring weten neer te zetten en de multiplayer is ook wel aangenaam
In tegenstelling tot MW2 die echt wel een korte singleplayer heeft. En het ergste op de koop toe is dat niet iedereen echt tevreden is met de nieuwe multiplayer ervan
#4824  | 25 december 2009 12:24 - mannes11
Avatar van mannes11
Reacties: 192
volgens mij heeft de multiplayer het hele splitscreen gebeuren weggedrukt wat ik persoonlijk zeer jammer vind
#4826  | 25 december 2009 12:49 - Michelangelo
Avatar van Michelangelo
Reacties: 2.004
Multiplayer neemt inderdaad een steeds grotere rol in, maar er komen volgens mij nog genoeg games op de markt die enkel voor de singleplayer het kopen waard zijn. Je noemt zelf al Assassins Creed II, maar denk ook aan RPG's zoals Dragon Age: Origins, of binnenkort Mass Effect 2 en Final Fantasy XIII. Free roam games krijgen steeds meer multiplayer opties, maar zijn nog altijd voorzien van een zeer uitgebreide singleplayer.

Ik speel tegenwoordig enkel nog offline, omdat internet in Ierland duur een langzaam is, maar ik vermaak me nog altijd prima.
#4827  | 25 december 2009 13:27 - SgtGohan
Avatar van SgtGohan
Reacties: 2.593
Quote:
volgens mij heeft de multiplayer het hele splitscreen gebeuren weggedrukt wat ik persoonlijk zeer jammer vind

inderdaad iedereen heeft het tegenwoordig over online gamen, maar ik vind het echt velen malen leuker om in splitscreen thuis met vrienden op de bank te game. dat zie je steeds minder en vind ik maar jammer
#4829  | 25 december 2009 13:49 - Sifti
Avatar van Sifti
Reacties: 111
ik ben zelf nooit fan geweest van split screen. (een te klein beeld ^^) Zelf vind ik het on-line gamen zeer gaaf. in mijn vrije tijd ben ik ook regelmatig on-line te vinden. Maar er is nog steeds een handje vol mensen die alleen maar off-line spelen. En als reactie op michelangelo heb je daar wel gelijk in. Maar kwam er ook final fantasy versus uit? En dragon age is idd wel off-line. Maar het zijn allemaal spellen die een overstap naar het on-line zeer snel gemaakt is. En ik denk dat dat ook vrij snel gemaakt zal worden.
Ze zorgen er wel voor de de single player een mooie ervaring blijft om het uit te spelen maar toch is het aantal uur dat je in een spel steekt steeds meer naar on-line gebeuren gaan.
#4830  | 25 december 2009 23:01 - tuppie1
Standaard avatar
Reacties: 389
Ben het helemaal eens met dit onderwerp. Vroeger waaren er tientallen missies voor 1 spel nu max 18 of zo. Online spelen is wel leuk kijk bijvoorbeeld naar cod. Heb het heel veel online gespeelt vooral WAW maar mw2 waar ik echt naar uit keek valt verschrikkelijk tegen voor mij. Omdat ik gewoon nieuwe dingen mis ze hebben niks uitgebreidt. Gewoon weer op veilig gespeelt en weer het zelfde. Dat vind ik jammer durf eens risico te nemen.
#4831  | 26 december 2009 10:32 - BennoHulst
Avatar van BennoHulst
Reacties: 2.888
Online spelen vind ik echt iets extra's. Ik ga altijd eerst voor de singleplayer en dan soms voor de multiplayer. Bij cod mw2 speel ik wel online, verder bijna niet.
#4833  | 26 december 2009 12:33 - Keepertje8
Avatar van Keepertje8
Reacties: 209
Ik ben niet zo'n fan van online games, ook al zou ik dat niet mogen zeggen na World of Warcraft. Je ziet vaak dat er veel tijd gaat zitten in het ontwikkelen van een solide multiplayer, en dat er daardoor veel minder tijd wordt besteed aan een goede singleplayer-ervaring (Bijvoorbeeld COD:MW2 en GTA IV), wat in mijn ogen altijd top-priority zou moeten zijn, tenzij je natuurlijk een game ontwikkelt die het moet hebben van de MP.

Kwalitatief gezien zie je ook wel dat de echte pareltjes van het afgelopen decennium, stuk voor stuk singleplayer only zijn. Half Life 2, The Elder Scrolls, Fallout 3, Braid, Dragon Age, Bioshock etc... Uitzonderingen zijn er wel, natuurlijk, denk aan Uncharted 2 en COD:MW, maar normaal gesproken zorgt die frictie tussen online en offline vaak voor kwaliteitsverlies aan beide zijden. Gelukkig zijn er dus nog altijd singleplayer-only games.
#4834  | 26 december 2009 23:02 - x yous x
Avatar van x yous x
Reacties: 32
multiplayer is what bring consoles to live!
#4835  | 27 december 2009 18:26 - Ruben-17
Avatar van Ruben-17
Reacties: 303
Quote:
volgens mij heeft de multiplayer het hele splitscreen gebeuren weggedrukt wat ik persoonlijk zeer jammer vind
Dat is juist leuk splitscreen. Lekker thuis met een (paar) vrienden multiplayer doen!
#4837  | 28 december 2009 13:37 - blackdwarf
Avatar van blackdwarf
Reacties: 831
multiplayer is een gebeurtenis gewwst waar de industrie helemaal leip van werd, maar ik kijk altijd naar de singleplayer. ok bij sommige spelen ben ik wel heel blij met de multiplayer zoals een fighter, maar ik vindt het ook jammer als er te veel word gefcoust op de multiplayer.
#4839  | 28 december 2009 21:10 - rikkiepower
Avatar van rikkiepower
Reacties: 488
Quote:
Ben het helemaal eens met dit onderwerp. Vroeger waaren er tientallen missies voor 1 spel nu max 18 of zo. Online spelen is wel leuk kijk bijvoorbeeld naar cod. Heb het heel veel online gespeelt vooral WAW maar mw2 waar ik echt naar uit keek valt verschrikkelijk tegen voor mij. Omdat ik gewoon nieuwe dingen mis ze hebben niks uitgebreidt. Gewoon weer op veilig gespeelt en weer het zelfde. Dat vind ik jammer durf eens risico te nemen.
hahahaha niks uitgebreidt zegt ie dan
dat meen je toch niet ofwel?
#4843  | 29 december 2009 11:35 - Qbrain
Standaard avatar
Reacties: 159
Ik ben het met je eens dat multiplayer een vast onderdeel aan het worden is, en dat multiplayer zelfs bij sommige games de nadruk heeft. Toch ben ik het in het algemeen niet eens met je betoog. Het hangt namelijk puur van de maker van het spel af wat hij/zij doet met multiplayer. Veel games, echt veel games, hebben multiplayer niet als een "het moet erin zitten" feature maar gebruiken het als een leuk gimmikje of als een experiment. Denk daarbij aan games als Metal Gear Solid 4 en Uncharted 2. Dat zijn voorbeelden van games die alleen maar om de singeplayer draaien (iedereen koopt ze voor de singleplayer) maar ze hebben multiplayer in de vorm van een experiment en om de gameplay te vergroten.
Games zoals COD MW2 gebruiken naar mijn mening ook meer de Singleplayer ervaring als een soort tutorial voor het online gedeelte. Niet dat het verhaal niet goed genoeg is, maar mensen kopen hem voor de multiplayer en dat weet Infinity Ward ook, daarom maken ze de singleplayer niet al te lang.Kort door de bocht gezegd ben ik het dus deels met je eens. Aan de ene kant denk ik wel dat multiplayer een steeds belangrijker gedeelte zal worden, maar het zal nooit de echte singeplayer ervaringen gaan vervangen.-Q
#4844  | 29 december 2009 15:23 - Sifti
Avatar van Sifti
Reacties: 111
Je hebt daar helemaal 100% gelijk in. De MW2 is idd ontwikkeld voor de mp. Om eerlijk te zijn heb ik de game ook gekocht puur voor de mp. Beetje aan blijven hangen na MW1. Maar je noemt even tussen neus en lippen door mgs 4. Daar ben ik niet met je eens. MGS: Online is een aparte game die voor mgs4 is uitgebracht. Dus het zo genoemde experimenteren zat er niet in bij konami. MGS4 opzich heeft geen mp want als je online wilt moet je eerst MGS: Online downloaden. Dus daar was het wel de bedoeling van een echte mp ervaring. Bij uncharted 2 tja het is gewoon duidelijk dat je daar voor de sp ging. maar de mp is zo uitgebreid en het verhaal lijn van het spel is naar mijn mening gewoon weg te kort voor alleen een sp ervaring.
#4845  | 29 december 2009 19:09 - Count Hanes
Avatar van Count Hanes
Reacties: 1.298
Quote:
Quote:
Ben het helemaal eens met dit onderwerp. Vroeger waaren er tientallen missies voor 1 spel nu max 18 of zo. Online spelen is wel leuk kijk bijvoorbeeld naar cod. Heb het heel veel online gespeelt vooral WAW maar mw2 waar ik echt naar uit keek valt verschrikkelijk tegen voor mij. Omdat ik gewoon nieuwe dingen mis ze hebben niks uitgebreidt. Gewoon weer op veilig gespeelt en weer het zelfde. Dat vind ik jammer durf eens risico te nemen.
hahahaha niks uitgebreidt zegt ie dan
dat meen je toch niet ofwel?


De SP van CoD MW2 was voor mij persoonlijk een erg vette ervaring, maar inderdaad veel te kort. Voor zo'n franchise als CoD vindt ik dat persoonlijk toch erg jammer. Sommige hebben het hierboven al vermeld, de SP moet ook voor de niet online speler voldoende te bieden hebben. Begrijp me niet verkeerd, heb erg genoten van de SP van MW2, een intense ervaring, maar die had van mij toch zeker dubbel zo lang mogen zijn. Je kunt wel stellen dat CoD meer een game is om aan te schaffen voor de MP, maar de SP leent zich uitermate goed voor een veel langere intense ervaring. Heb CoD MW2 inmiddels weer verkocht, want ben zelf één van de weinigen die de MP totaal niet waardeerd. Alleen Spec Ops was leuk om te doen met een maat. De MP vindt ik te rommelig, onoverzichtelijk, last van veel clitches en cheaters. (sommige zijn al verholpen met patches)
Nee de MP van CoD is niet aan mij besteed. Inmiddels zie ik wel meer "Xbox Live vrienden" afhaken bij CoD MW2 MP. Een aantal die toch veel de MP speelden van Cod 4 en WW vinden deze MP slechter. Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk. Plus velen spelen CoD MW2 MP, omdat zo veel maten het spelen. Tuurlijk is dat ook een goede reden, want voor velen is en blijft online gamen ook gezellig en leuk met maten, toch.....Daarom blijf ik o.a. ook nog steeds Gears of War 2 MP spelen. Ondanks dat je daar ook te maken hebt met cheaters en in mijn geval 2 op 10 keer lag potjes. Maar dat neem ik er bij, omdat ik de MP te gek blijf vinden, zeker met regelmatig een vaste kern spelers.

De laatste week ook MP aan het spelen van Operation Flashpoint en die is pas vet. O.a. campaign met 4 man online spelen. Is wel even wat anders dan CoD. Helaas bij weinig gamers bekend en ook niet voor iedereen weggelegd, want bij Operation Flashpoint moet je echt samenwerken en benaderd meer de realiteit van oorlog voeren.

On Topic. Ja MP neemt een belangrijke plek in bij gamen, maar gelukkig en zie diverse games die op komst zijn, wordt er nog genoeg aandacht besteed aan SP games. Denk aan Bayonetta, Darksiders, Dante's Inferno, Mass Effect 2, Splinter Cell conviction etc etc. Wat ik wel steeds vaker zie en dat vindt ik dan wel weer een pluspunt van MP, is dat steeds meer games de campaign mode MP maken met bijvoorbeeld 4 man. Bv Operation Flashpoint, Left for Dead 1 en 2, straks Lost Planet 2 en verwacht dat er steeds meer gaan komen.
#4848  | 30 december 2009 20:02 - tuppie1
Standaard avatar
Reacties: 389
Quote:
Quote:
Ben het helemaal eens met dit onderwerp. Vroeger waaren er tientallen missies voor 1 spel nu max 18 of zo. Online spelen is wel leuk kijk bijvoorbeeld naar cod. Heb het heel veel online gespeelt vooral WAW maar mw2 waar ik echt naar uit keek valt verschrikkelijk tegen voor mij. Omdat ik gewoon nieuwe dingen mis ze hebben niks uitgebreidt. Gewoon weer op veilig gespeelt en weer het zelfde. Dat vind ik jammer durf eens risico te nemen.
hahahaha niks uitgebreidt zegt ie dan
dat meen je toch niet ofwel?

En of ik het meen je loopt alleen maar als een mongool te rennen niks geen teamverband.
#4854  | 31 december 2009 14:59 - Qbrain
Standaard avatar
Reacties: 159
@Sifti, MGO2 is geen aparte game maar een onderdeel van MGS4, want het staat op dezelfde bluray met de titel MGS4. Ik kan het met je eens zijn dat MGO2 geen experiment is geweest, maar dan was MGO op MGS3: Subsistance en later portable ops dat weldegelijk. Bovendien denk ik dat je mijn punt een beetje misde. Waar ik op doelde met het MGS4 voorbeeld is dat mensen die game kopen voor de Singeplayer, en niet voor de multiplayer, dat betekend dus dat MGO2 meer een leuk extra gimmik dingetje is dan echt een noodzaak, wat weer het punt was richting de schrijver van deze blog.
-Q
#4873  | 2 januari 2010 12:33 - Sifti
Avatar van Sifti
Reacties: 111
owja op die manier klopt het ja

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
Wii Headliner | Hosted by: GrafiX | Coding: VincentG | Design: ID83
Filme Online Gratis Subtitrate