Nintendo Only
special
alg

Beste games E3 2009 - Deel 1

Special | 18 juni 2009 - Met de E3 van 2009 achter de rug is het tijd om terug te gaan kijken op dit evenement en de toppers, verrassingen, vraagtekens en twijfelgevallen van de beurs aan te wijzen. In acht artikelen komen de verschillende games langs die ik op de beurs hebben gezien en gespeeld en die me het meest opvielen. In deel één van de beste games van de E3 2009 zes absolute toppers die je komend najaar en volgend voorjaar voor geen goud mag missen.


Dragon Age: Origins
Release: 23 oktober 2009
Ontwikkelaar: BioWare
Uitgever: Electronic Arts
Platform(en): PC, PlayStation 3, Xbox 360
Gespeeld of gezien: Gezien en gespeeld (op de Xbox 360)

Dragon Age: Origins is de nieuwe RPG van BioWare in echte oldschool Baldur’s Gate stijl. De E3 trailer deed mijn, en vele andere kaken, ver open zakken. De trailer zag er geweldig uit en ook de presentatie liet een diepe indruk achter. Nou spelen dit soort games 9 van de 10 keer beter op de PC en ik was behoorlijk verrast dat we op de E3 een werkende Xbox 360 versie van de game konden proberen. Tot mijn verbazing moet ik toegeven: het werkt. Het selecteren van items, spells, het toewijzen van upgrades en alle andere acties die je maar kunt bedenken zijn met de controller prima uit te voeren. Console fans hoeven dus niet te vrezen dat ze een onbestuurbare port voorgeschoteld krijgen.

Dragon Age: Origins draait om drie zaken: violence, lust & betrayal. Allemaal volwassen thema’s die de game een grauw en donker tintje geven. Een tintje dat mij zeker wel bevalt. Zo toonde men in de demo de held van de game die in een tentenkamp het had aangelegd met een schone deerne, maar vervolgens ook de koffer indook met een ander vrouwtje. Je eerste liefje was daar natuurlijk niet blij mee en ze stelde je voor de keuze, zij of ik. Toen de aanwezigen gevraagd werden wat er gekozen moest worden, was het antwoord simpel. Dumpen dat kind en naar die ander. Want ja, ze was best schattig, maar er kon gekozen worden tussen een vrouw in zedige lange rokken of eentje die een weinig verhullende outfit aanhad. De keuze was snel gemaakt.

De trailer van Dragon Age: Origins bezorgde me tijdens de EA persconferentie al kippenvel en tijdens de demo heb ik ook weer erg genoten van Dragon Age. Het meest verbazende van de hele game vind ik eigenlijk nog wel dat het ook op de consoles goed werkt. Dat was echt een geval van zien is geloven en ik heb het niet alleen gezien, maar ook geprobeerd. Deze game wordt voor de RPG liefhebber echt het einde!


Bayonetta
Release: Q4 2009
Ontwikkelaar: Platinum Games
Uitgever: SEGA
Platform(en): PlayStation 3, Xbox 360
Gespeeld of gezien: Gezien

Wat doe je als Capcom je studio sluit, terwijl je net het succesvolle Okami heeft afgeleverd? Dan begin je lekker voor jezelf en als je dan ook nog Hideki Kamiya heet en de grondlegger bent van de Devil May Cry series, dan ga je een game maken in de beste traditie van Devil May Cry. Vorig jaar was ik al diep onder de indruk van Bayonetta en ook dit jaar bewijst Platinum Games dat Bayonetta bij de absolute top hoort. Toen de game opgestart werd viel ik stijl achterover van de kwaliteit van de graphics, het ziet er werkelijk waar schitterend uit. In het getoonde level liep Bayonetta door een Middeleeuws aandoende straat die ineens compleet verdween in een lavakolk. Gevolg is dat Bayonetta haar toevlucht moet nemen tot de muren en wat zich dan ontspint.

Vorig jaar moest ik al twee keer met mijn ogen knipperen toen ik de dame voor het eerst in actie zag, maar ook bij deze hernieuwde kennismaking moest ik weer even wennen. Alles is zo enorm Japans, weird en over de top, maar wel is de hele gameplay element voor element geweldig uitgevoerd. De dingen die Bayonetta met haar haar doet zijn te bizar voor woorden. Een hoge hak ervan maken die uit een soort van warppoort komt en een vijand vermorzelt is nog het minst vreemde. Met de halo’s die haar vijanden laten vallen verzamelt Bayonetta kracht voor speciale aanvallen. Die zijn allemaal net zo apart, wat te denken van een enorm wiel met spikes. Deze valt bovenop je tegenstander en door snel op de juiste knop te drukken laat je het wiel keihard rondspinnen. Het resultaat … dat laat ik maar aan je eigen fantasie over.

Voor de fans van Devil May Cry en games met een Japans sausje mag het duidelijk zijn, Bayonetta word het einde. De game ziet er geweldig uit en de actie is zo verschrikkelijk vet en over de top, daar word je echt niet goed van. Dan heb ik het nog niet eens over de cutscene gehad die we voorgeschoteld kregen. Oh, daar mag ik het niet over hebben bedenk ik me nu. Laat ik je dan achterlaten met de gedachte dat die net zo über was als de rest van de game.


Splinter Cell: Conviction
Release: Oktober 2009
Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
Uitgever: Ubisoft
Platform(en): PC, Xbox 360
Gespeeld of gezien: Gezien

Eindelijk keerde Sam Fisher dit jaar terug op het strijdtoneel en dat deed hij met een indrukwekkende demo. Die demo liet duidelijk zie dat de nieuwe Splinter Cell: Conviction een heerlijke sneak game wordt. Als de demo me op één punt heeft weten te verbazen dan is het de manier hoe men in de nieuwe Splinter Cell het verhaal verteld. Een verhaal is 99% van de tijd niet het sterkste punt van de game en dat komt voor mij vaak doordat het verhaal je uit de game haalt, maar bij Splinter Cell: Conviction zit je er midden in. Alle verhalende stukken worden tijdens het spelen weergegeven en in de E3 demo was dit erg overtuigend. Het projecteren van de cutscenes op de muren tijdens het spelen is heel erg vet gedaan. Dat Conviction totaal geen laadtijden zal kennen zal ook zeker helpen je in de game gezogen te houden.

De gameplay demonstratie die ik gezien heb (en die jullie ook hebben kunnen zien tijdens de E3 persconferenties van Microsoft en Ubi) zat erg goed in elkaar. Men zegt wel dat Splinter Cell op sommige punten meer heftige actie zal bevatten, maar heel eerlijk gezegd vond ik dit nog wel meevallen. Op het eind van het level moest de shotgun eraan te pas komen en ook het eerste stuk waarbij je de mansion moest infiltreren kende behoorlijk wat vijanden. Het moet echter allemaal wel behoorlijk sneaky gaan en daarin komt de oude, vertrouwde Splinter Cell weer boven. Het kruip-, sluip- en koekeloerwerk is weer van de hoogste klasse.

Waar ik wel een beetje sceptisch over ben is de claim van Ubisoft dat het spel meerdere paden kent, die je ook allemaal kunt gebruiken. Na twee keer de sneaky ‘klim door het raam’ manier gezien te hebben op de persconferenties vroeg ik tijdens de demo op de beursvloer of degene die game showde niet eens door de voordeur kon gaan. Dat leverde wat zweetdruppeltjes en gestamel op, maar de aanhouder wint en dus nam hij de voordeur. Slecht idee. Er brak een complete chaos uit, waarbij Sam drie keer bijna het loodje legde. Oftewel, meerdere keuzes, dacht het niet, zeker in dit level niet. Er was eigenlijk maar één goede optie en dat was door het raam naar binnen klimmen. Toch doet dit alles weinig afbreuk aan de game, Splinter Cell is terug en hoe!



Assassin’s Creed 2
Release: 20 november 2009
Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
Uitgever: Ubisoft
Platform(en): PC, PlayStation 3, Xbox 360
Gespeeld of gezien: Gezien

Voor mij was de allereerste Assassin’s Creed in 2007 een geweldige ervaring. Ik heb uren klauterend, moordend en paardrijdend doorgebracht, terwijl ik in de tussentijd genoot van de prachtige landschappen en steden die Ubisoft Montreal had gecreëerd. Als liefhebber van dit soort games heb ik me dan ook totaal niet verveeld en zeker niet geërgerd aan de repetitieve gameplay. Heerlijk vond ik het, vlaggetjes verzamelen, tempeliers vermoorden, missies voltooien. Ik snap natuurlijk wel dat veel mensen het wat minder vonden en Ubisoft liet mij op de E3 zien dat ze het dit keer anders gaan doen.

Als eerste heeft men de oude missiestructuur overboord gegooid, niet eerst naar het lokale hoofdkwartier van de Assassins, dan intel verzamelen, je target vermoorden en weer terug naar het hoofdkwartier. Je krijgt je missies nu via personen in de open wereld, deze zullen je moorddoelen verschaffen die je kunt uitschakelen en vervolgens zul je moeten zien te ontsnappen. Daarbij kun je gebruik maken van mensen die je eerder ontmoet hebt en die je gunsten hebben verleend. Zij zullen je op hun beurt helpen met ontsnappen of het voorbereiden van de moord.

Niet alleen het veranderen van de missiestructuur, ook het toevoegen van geweren maakt de gameplay meer actie georiënteerd. De game speelt zich af in Italië tijdens de renaissance en in die periode kwamen de eerste geweren beschikbaar. Met de renaissance als achtergrond spelen ook de uitvindingen van Da Vinci een belangrijke rol. Zo zul je gebruik kunnen maken van zijn vliegmachine. Ik was hier zelf wat sceptisch over, omdat ik het totaal niet vind passen bij Assassin’s Creed, maar je kunt deze uitvindingen slechts gebruiken wanneer er in een missie aanleiding toe is. Iets wat me al wat meer geruststelt. Zelfs met dit punt van twijfel kan ik zeggen dat ik enorm uitkijk naar Assassin’s Creed 2. De eerste game was geweldig en deze wordt vele malen beter.


Mass Effect 2
Release: Begin 2010
Ontwikkelaar: BioWare
Uitgever: Electronic Arts
Platform(en): PC, Xbox 360
Gespeeld of gezien: Gezien

Waar zal ik eens beginnen met orakelen over Mass Effect 2. Deze game wordt zo verschrikkelijk goed, er is werkelijk waar geen enkele haar op mijn hoofd die daar aan twijfelt. Of het nou komt door de terugkeer van Shepard (gelukkig maar), de beloofde verbeteringen in variatie in gameplay, de negen nieuwe wapenklasses, de snellere combat, het donkerdere sfeertje of de meer dynamische conversaties, Mass Effect 2 laat op alle punten zien dat het onovertroffen klasse is.

Allemaal heel leuk en aardig die verbeteringen, maar ik was vooral heel erg diep onder de indruk van één feature die je tot nu toe bij geen enkele game nog gezien hebt. Door Mass Effect uit te spelen en de game op dezelfde PC of Xbox 360 te spelen als waar je save game van de eerste Mass Effect op staat, hebben je keuzes uit deel één gevolgen voor deel twee. Kies je er bijvoorbeeld voor om een bepaald personage te vermoorden dan zal deze in deel twee niet meer terug komen. Heb je ruzie gemaakt met een karakter uit deel één, geheid dat deze in deel twee nog steeds een hekel aan je heeft. Het zijn ook niet alleen maar cosmetische veranderingen, het beïnvloedt de gameplay. Sommige missies zullen anders verlopen of je zult andere missies krijgen dan iemand die de keuze heeft gemaakt om iemand te vriend te houden.

Waar veel mensen in deel één al dachten dat Shepard het loodje had gelegd, zal ook in deel twee de vraag centraal staan of je er levend uit komt. Dit keer is het echter wel wat serieuzer, want of Shepard overleeft hangt nu helemaal van jou af. Legt de beste kerel het loodje, dan zul je hem in Mass Effect 3 niet tegenkomen, aldus BioWare. Ik neem dit voorlopig maar even met een korreltje zout, want na deel één leek Shepard ook morsdood. Toch is het erg interessant om alvast na te denken over wat er gebeurt als je in deze game niet levend de credits haalt. Je kunt het zelf gaan uitvinden begin volgend jaar.


Left 4 Dead 2
Release: 17 november 2009
Ontwikkelaar: Valve
Uitgever: Valve
Platform(en): PC, Xbox 360
Gespeeld of gezien: Gespeeld

Left 4 Dead 2 heeft al voor de nodige beroering gezorgd sinds de aankondiging van de game. Dit neemt niet weg dat Left 4 Dead 2 op de E3 hoge ogen gooide. Helemaal terecht, want deeltje één was echt heel erg tof en deel twee doet er wat mij betreft een behoorlijke schep bovenop. Niet alleen zit er nu een echte campaign in, maar Valve heeft ook melee wapens, levels overdag, nieuwe infected en een verbeterde AI director toegevoegd.

In de multiplayer sessie van een half uur ben ik aardig wat van deze vernieuwingen tegengekomen. Er werd een daglichtlevel gespeeld in New Orleans en het eerste wat me opviel is dat daglicht eigenlijk net zo eng is als spelen in de nacht. Zodra je één zombie ziet weet je gewoon dat de pleuris uit gaat breken en begint het tergende wachten. Het wachten totdat de grote horde op je af komt, verschrikkelijk. Die spanning wordt er absoluut niet minder door.

De toevoeging van de melee wapens zorgt voor een heel nieuw type gameplay. Normaal gesproken wil je zo ver mogelijk bij die zombies vandaan blijven, maar nu moet je er wel dichtbij staan. Het enige wapen dat ik tot mijn beschikking had was de bijl, ik had graag de kettingzaag geprobeerd, maar dat zat er niet in. Het is erg vet om zombies aan stukken te hakken, maar je moet ook goed oppassen dat ze je niet te grazen nemen. Niet alleen jij, maar ook je teammaten moeten oppassen. Doordat je zo dicht bij de zombies staat loop je een grotere kans geraakt te worden door hun kogels en dus vergt de combo van melee en geweren een goede samenwerking.

Aan de ene kant snap ik wel dat er een groep gamers boos is over het snelle vervolg op Left 4 Dead. Een sequel een jaar na het origineel uitbrengen is niks voor Valve, maar Left 4 Dead 2 is gewoon een hele goede game. Of het werkelijk een tweede deel is, dat durf ik te betwijfelen, maar het concept van Left 4 Dead staat zo goed dat Left 4 Dead 2 één van de toppers van dit najaar wordt.


Dit waren de eerste zes games die de absolute top op de E3 van dit jaar vertegenwoordigden. Er volgen nog twee delen met daarin onder meer God of War 3, Heavy Rain, Halo 3 ODST, Forza Motorsport 3, New Super Mario Bros, Mafia II en nog zeven andere games! Naast de beste E3 games kun je binnenkort ook lezen welke games mij het meest verrast hebben, welke games alleen maar vraagtekens oproepen en welke titels niet zo goed lijken te zijn als dat ik hoopte.

reacties
#23798  | 18 juni 2009 19:03 - Link
Avatar van Link
Reacties: 2.919
AC2 komt ook op de Wii hoor, of wordt dat een heel andere versie?
#23804  | 19 juni 2009 01:01 - Joey
Avatar van Joey
Reacties: 1.390
Hoewel Ubisoft het een tijdje geleden wel bevestigd heeft, meldt de website van niet.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!