Auteur: Patrick Zwarts (mrAdmirals)
Geplaatst op: 4 mei 2016 om 09:00

Star Fox Guard

Review | 4 mei 2016 - Star Fox-fans worden dit jaar op hun wenken bediend: ze krijgen niet één, maar twee nieuwe games. Star Fox Zero kreeg de meeste (media-)aandacht, maar ook Star Fox Guard is te spelen op de Wii U. Hebben beide games wel evenveel aandacht gekregen tijdens de ontwikkeling? Of is Guard meer een bijzaak geweest?

Lights, camera... action!
Star Fox Guard is geen shooter zoals de eerdere delen, maar een twist op het tower defense-genre. In Guard is het de bedoeling om mijnen te beschermen tegen vijandelijke robots. De mijnen zijn doolhoven waarin vijanden naar het midden zoeken, om aldaar de hele boel te laten ontploffen. Om dit tegen te gaan zijn er twaalf verschillende camera's opgehangen die over een vuurwapen beschikken.

Je hebt op de tv de beschikking over alle camerabeelden en een groter scherm in het midden die het zicht van de camera laat zien die je op dat moment bestuurt. Op de GamePad zie je de mijn van bovenaf en kun je zien waar de vijanden zijn en waar de camera's hangen.

Tweede scherm
Star Fox Zero speelde erg lekker, maar het tweede scherm gooide wat roet in het eten. Dit is helaas ook het geval bij Star Fox Guard, al geldt dat nu alleen voor de latere levels. Om te schakelen tussen de diverse camera's, of om ze te verplaatsen, moet je degene die je wilt bedienen aanraken op de GamePad. Het sturen van de camera doe je door middel van de linker analoge stick en om te schieten kun je elke actieknop gebruiken die op de controller aanwezig is.

Je houdt normaal een controller vast aan de zijkanten, maar de latere levels vereisen dat je snel moet wisselen tussen camera's, dus dan is deze manier van vasthouden niet ideaal. Het kost namelijk teveel tijd om met je rechterhand naar het tweede scherm te gaan als je de zijkant vast hebt. Dat is niet zo'n probleem in het begin, maar wel naar het einde toe. De ideale positie bij het spelen van Guard is de GamePad alleen met je linkerhand vastpakken en je rechterhand boven het scherm laten zweven, om zo snel te kunnen reageren.

Het is alleen niet helemaal lekker gamen als je alleen je linkerhand hebt om de controller vast te houden en dan ook nog de analoge stick moet gebruiken om je camera te bewegen en de linker trigger of schouderknop moet indrukken om te schieten.

Best leuk
Gelukkig duurt het even voordat je een beetje in de knoop komt met de besturing. En eerlijk is eerlijk, ik heb me de eerste paar uurtjes best vermaakt met de game. Zo worden er steeds meer soorten vijanden geïntroduceerd, die onder andere je camera's voor een bepaalde tijd kunnen uitschakelen. Bovendien gaat de moeilijkheidsgraad aardig omhoog en kun je upgrades vrijspelen die je camera's sterker maken of een extra functie geven.

Maar op een gegeven moment heb je wel een beetje door welke vijanden je het beste meteen kunt uitschakelen. De layout van elke mijn is weer anders en er is genoeg content, maar de game blijft hetzelfde spelen. De formule is helaas niet sterk genoeg om de fun factor van de eerste paar uurtjes vast te houden.

Online
Er is nog een onlinemodus aanwezig in Star Fox Guard, maar deze weet de game helaas niet naar een hoger niveau te tillen. Je krijgt in de modus de controle over de robots en moet een plan van aanpak opzetten. Andere spelers kunnen dan kijken of ze je plan kunnen dwarsbomen in een zo snel mogelijke tijd. Dit is leuk voor even, maar net als in de hoofdmodus is er geen tijdloze verslavingsfactor. Dat is jammer, maar misschien is het ook teveel gevraagd voor een game die voor nog geen twintig euro wordt aangeboden.

Gemakkelijk te leren...
Veel verschillende vijanden
Meer content dan Star Fox Zero
...controls in latere levels niet ideaal
Wordt op gegeven moment repetitief
Totaal score: 7 Star Fox Guard is op zich een leuk spel, maar weet helaas niet genoeg variatie voor te schotelen om echt spijkers met koppen te slaan. Er zijn wel meerdere soorten robots en je kunt verschillende camera's ontgrendelen, maar op een gegeven moment weet je wat je kunt verwachten en de gameplay is niet sterk genoeg om na dat moment te blijven boeien. Bovendien zijn de controls in latere levels niet ideaal en hoewel de onlinemodus leuk is, weet ook deze niet lang je aandacht vast te houden. Nintendo legt de focus op Star Fox Zero, maar Star Fox Guard is, ondanks zijn tekortkomingen, toch de betere van de twee.
7