Auteur: Patrick Zwarts (mrAdmirals)
Geplaatst op: 29 april 2016 om 17:00

Star Fox Zero

Review | 29 april 2016 - Nintendo-fans lopen al jaren te roepen dat ze graag een nieuw avontuur van Fox McCloud en zijn vrienden willen spelen. Het heeft een tijdje geduurd, maar nu is die er. Zal Star Fox Zero de fans tevreden stellen?

Vertrouwd
Star Fox-games moeten het niet van hun verhaal hebben, maar van de actie en op dit punt zullen fans niet teleur worden gesteld. Er zijn nu nog meer vijanden die op je afkomen en daardoor is Zero de meest hectische van de serie. Je hebt nu zelfs de beschikking over meer voertuigen. Je speelt bovendien niet alleen met de vertrouwde Arwing en Landmaster, maar ook met de Walker en de Gyrowing.

De Walker is het beste te vergelijken met AT-ST uit Star Wars. Dit voertuig is ideaal voor de wat kleinere ruimtes, waar de Arwing niet kan komen en waar de Landmaster te log voor is. De Gyrowing is een grote drone die vooral handig is doordat hij stil kan blijven hangen in de lucht en hij over een robot beschikt, die naar beneden kan worden getakeld om computers te hacken.

De verschillende voertuigen zijn tof en geven de game veel variatie, ook al kun je niet zelf bepalen wanneer je welk voertuig wilt gebruiken. Per level kun je je voertuig maar in twee vormen veranderen.

Moeilijk?
Er zijn dan wel meerdere voertuigen, maar zowel onbekenden als fans van de serie zullen meteen aan de slag kunnen gaan met het nieuwe deel in de serie: de controls van de Arwing zijn hetzelfde gebleven en de andere voertuigen zijn gemakkelijk onder de knie te krijgen. Dat de actie ook nog lekker soepel verloopt helpt Star Fox Zero de speler een zeer prettige ervaring voor te schotelen.

Re-imagining?
Voor gamers die Star Fox op de Nintendo 64 gespeeld hebben zal Star Fox Zero ook op een andere manier erg bekend voorkomen. Zo lijken heel veel levels op levels uit deze game. Tevens zijn heel veel gesproken teksten en complete dialogen opnieuw gebruikt. Zero voelt dan ook meer aan als een re-imagining van Star Fox 64 gemixt met wat onderdelen uit het niet officieel uitgegeven vervolg van de SNES-versie. Dat is toch een tegenvaller, omdat Nintendo altijd heeft laten weten dat het gewoon een nieuw deel zou zijn. Vooral het hergebruik van teksten voelt een beetje goedkoop aan.

Besturing
Fans werden ook teleurgesteld door het tot twee maal toe uitstellen van Star Fox Zero en dat was hoofdzakelijk te danken aan de besturing. Nintendo wilde koste wat het kost dat de GamePad werd gebruikt als cockpit-view, terwijl de actie op het tv-scherm in third-person bleef, en dit ging niet zonder slag of stoot.

De grote vraag is dan ook of de besturing nu wel goed tot zijn recht komt. Hier moet ik ja en nee op antwoorden. Ja, omdat de cockpit-view op de Gamepad heel goed en soepel werkt en je hiermee veel nauwkeuriger kunt schieten. Nee, omdat het niet intuïtief werkt, je te vaak verplicht wordt om de GamePad te gebruiken en omdat je vrij vaak je vizier moet centreren. Ik zal dit nog even verder toelichten.

Verplicht
Het is niet erg dat er meerdere controle-mogelijkheden zijn, maar de game verplicht je gebruik te maken van het tweede scherm door het schieten op de tv wat onnauwkeurig te maken. Dit komt doordat het bewegen van je vizier in third-person net even te snel gaat. Dat is prima om grote doelwitten neer te halen, maar voor iets meer precisiewerk moet je echt de cockpit-view van de Gamepad gebruiken.

Als het het een 3DS-versie was geweest, dan was het niet zo een probleem, omdat beide schermen dicht op elkaar zitten. Je kunt dan heel snel van scherm wisselen. Met de Wii U moet je een grotere beweging maken om van scherm te wisselen en dat voelt heel onnatuurlijk aan, hoe vaak je de game ook speelt.

Je loopt te kloten
Een ander nadeel van de Gamepad is dat door het gebruik van de gyroscoop vrij vaak je cursor uit het midden raakt. Dan gaat het goed richten een stuk moeilijker. Nu kun je dit door één druk op de knop oplossen, maar in het heetst van de strijd wil je je daar helemaal niet mee bezighouden. Het wil dan wel eens voorkomen dat je vijand je even flink te grazen neemt, omdat jij loopt te kloten met de Gamepad.

Niet content
De nieuwe besturing voegt dan ook niet heel veel toe aan de verder prima te spelen game. De game had dit eigenlijk ook helemaal niet nodig. De ontwikkelaar had zich veel beter bezig kunnen houden met de content, want dat is vrij karig. Net als in de SNES- en 64-versie kun je binnen drie uur de game uitspelen. Nu zijn er wel verborgen routes te vinden, en het is leuk om uit te vogelen hoe je deze kunt ontgrendelen, maar deze levels zijn heel vaak aan de korte kant.

Buiten de campagne is er gewoon zo goed als niet anders te doen. Je kunt de game ook in co-op spelen waar de één de controle over het besturen van het voertuig voor zijn rekening neemt en de ander het schieten via de Gamepad, en er is een trainingsmissie voor elk voertuig en na het uitspelen van het spel een Challenge Mode voor elk voertuig, maar daar blijft het bij.

Geen multiplayer?
Er is verder totaal geen moeite gedaan om meer content aan te bieden. Star Fox 64 op de 3DS had een multiplayer-modus als extra, dus waarom is dat niet toegevoegd in de Wii U-versie? Nu bestond Star Fox op de SNES ook uit een kortdurende singleplayer-campagne die werd ook voor de volle pond aangeboden, maar die game schotelde iets voor dat een consolegamer nog nooit had gezien. De 64-versie was een compleet nieuw avontuur. Dat is niet het geval met het nieuwste deel op de Wii U.

Speelt lekker weg
Variatie in voertuigen is tof
Tweedelige besturing is niet ideaal
Voelt niet aan als nieuwe game
Weinig content
Totaal score: 6 Star Fox Zero blijft trouw aan zijn roots en voegt daar een klein beetje nieuwigheid aan toe, maar weet helaas niet heel veel indruk te maken. De game speelt lekker weg en het is heel tof om het team weer terug in actie te zien, maar de nieuwe besturing doet de game niet heel veel goed en er had wel wat meer content in de game mogen zitten. Zero is ook niet een echt nieuw deel, maar voelt aan als een re-imagining van Star Fox 64 gemixt met wat onderdelen van de niet officieel uitgegeven Star Fox 2. Fans hebben lang moeten wachten op Star Fox Zero, maar krijgen niet de ultieme game waarop ze gehoopt hadden. Zero is niet meer een aardig tussendoortje.
6