Auteur: Peter Nilsson (nilsson)
Geplaatst op: 28 april 2016 om 14:00

Bravely Second: End Layer

Review | 28 april 2016 - Deel één had een absoluut bizarre titel, die niets prijs gaf over het spel: Bravely Default. Tijdens het spelen kwam je er achter wat het betekende. Toch vraag je je af of de game niet een groter succes (qua verkoopcijfers) was geweest als het een wat lekkerder bekkende naam had gehad. We zullen het nooit weten want deel twee zet de trend door: niet Bravely Default, maar Bravely Second. De clichéwoorden ontbreken (“Legend”, “Fantasy”, “Chronicle”, “Secret”, etc) en dat terwijl het spel, ook dit tweede deel, toch een heel klassieke JRPG genoemd mag worden. En dan ook nog eens één van de beste uit zijn soort.

Yew
Aan het eind van deel één lukte het de heldin, Agnès Oblige, bijna om vrede te stichten tussen de twee eeuwig knokkende partijen in Luxendarc, The Crystal Orthodoxy en The Duchy of Eternia. Op het laatste moment gaat alles toch weer mis, zoals dat zo vaak op laatste momenten gaat. Tijdens het tekenen van het vredesverdrag wordt Agnès ontvoerd door Kaiser Oblivion. Haar bodyguard Yew Geneolgia neemt vervolgens de reddingsmissie op zich. Het zal niemand verbazen dat de speler zich dit maal in de schoenen van Yew bevindt. In de rol van deze dappere bodyguard ga je een nieuw avontuur aan, waarbij je gaandeweg nieuwe en bekende gezichten tegenkomt.

Plekken en mensen
Op je reis door Luxendarc kom je veel verschillende personages tegen, die allemaal je hulp kunnen gebruiken. Hoewel Yews doel natuurlijk is om Agnès te redden, moeten gaandeweg die mensen toch geholpen worden. Dus neemt Yew de toeristische route richting zijn einddoel. Wel zo fijn voor de speler, want de combinatie van een strak en helder doel, en een grote wereld vol afleidingen is hier bijzonder fijn uitgevoerd. Dit komt vooral door de personages, zowel oud als nieuw. Ze komen allemaal realistisch over en weten je, ook al ken je ze al uit het vorige deel, telkens te verrassen.

Praten en knokken
Nieuw is de mogelijkheid om wat meer tijd door te brengen met de personages. Deze gesprekken worden getoond in cut-scenes en zijn optioneel, maar zo goed geschreven dat ze de moeite waard zijn. Sterker nog: ze behoren tot de hoogtepunten van dit spel. Maar naast al het geleuter is er natuurlijk ook genoeg te knokken. Het unieke vechtsysteem (het “brave” en “default” uit de titel van deel 1) blijft een genot. De gevechten zijn turn-based en je kan ervoor kiezen om handelingen uit te voeren die Brave Points kosten (R-knop) of je te beschermen tegen een aanval, “Default” (L-knop). Elke handeling kost 1 Brave Point, maar na elke beurt krijg je ook weer punten terug. Je kan er dus voor kiezen om de punten op te sparen, of juist ze continu te gebruiken.

Originaliteit
Op zich is het een simpel systeem – je valt aan of je wacht – maar in combinatie met de vereiste timing (dankzij de Brave Points) en de vele items en extra mogelijkheden krijg je een diep vechtsysteem met die twee schouderknoppen. Ook hebben de personages natuurlijk unieke eigenschappen die je verder uit kunt werken naar eigen inzien. Ook de vijanden en missies kennen een grote verscheidenheid, waarmee wordt bewezen dat er nog genoeg originaliteit toe te voegen is aan het vermoeide, oude JRPG-genre.

Niet terug naar af
Wat ook meehelpt is dat Bravely Second, net als zijn voorganger, een van de meest gebruiksvriendelijke voorbeelden van dit genre is. Bijna alles is aan te passen aan hoe jij het graag hebt (denk aan moeilijkheidsgraad, tempo van gevechten, de hoeveelheid gevechten, etc). Maar ook alle gemakken die je hebt verwonnen als je deel één hebt (uit)gespeeld, krijg je hier snel weer terug. Niets zo irritant als een spel oppermachtig afsluiten, alleen om het vervolg weer als een piertje te beginnen. Fijne kunstjes als fast travel en zulks zijn in deel twee dus veel sneller beschikbaar, waardoor je niet als kneusje eindeloos rond hoeft te lopen.

Veel vermaak
Naast het doorlopen van het verhaal, kun je genoeg andere dingen te doen om je te vermaken. Net als in het vorige deel moet er bijvoorbeeld weer een dorp herbouwd worden, wat in slaapstand gedaan kan worden door mensen die je in Streetpass tegenkomt. Ook kan je mensen uit je friendlist inschakelen tijdens gevechten, of ze zelfs inschakelen bij missies als zij verder zijn en dus skills hebben die jij zelf nog niet hebt. Ook zijn er leuke minigames beschikbaar, zoals het charmante Morscraft. Leuke dingen om te ontdekken, die allemaal helpen om de aandacht van de speler vast te houden.

Prachtig avontuur
Maar eigenlijk is het niet eens nodig, want het verhaal van Bravely Second grijpt de aandacht meteen bij de eerste scène en laat je niet meer los. De prachtige presentatie helpt daar zeker ook bij, want dit is een wereld waar je je helemaal in kan verliezen. Vooral de vele dorpjes zijn een absoluut genot: vormgegeven in aquareltinten, zacht en fraai, en vol leven. De muziek is ook weer heel sterk. Misschien niet helemaal zo mooi als die van het eerste deel, maar het scheelt niet veel… en natuurlijk liever een geheel nieuwe score dan dat ze gewoon de eerste hadden hergebruikt. Af en toe kent het spel wel een schoonheidsfoutje. Zo krijgt de framerate het soms zwaar als je het 3D-effect aan hebt staan, maar verder is de afwerking van uiterst hoge kwaliteit.

Vernieuwende invulling van bekend genre
Prachtige presentatie
Heerlijk speelbaar
Vriendelijk voor nieuwkomers
Zo uitdagend als je maar wilt
Erg goed geschreven
Paar schoonheidsfoutjes
Soundtrack net niet zo sterk als deel 1
Totaal score: 8 Het JRPG-genre is dan wel oud, maar we zijn er met z’n allen nog lang niet klaar mee. Bravely Second weet alle cliché’s zo vorm te geven dat ze als nieuw aanvoelen. Soms door goed doordachte nieuwe systemen, soms door details net even anders in te richten. Zo is het niet alleen een dijk van een spel, het is ook een dijk van een vervolg. Het behoudt alles wat Bravely Default zo goed maakte, maar verfijnt al die elementen. Het resultaat is een spel om je heerlijk in te verliezen. Het is niet nodig om het eerste deel gespeeld te hebben, maar het is wel sterk aan te raden. Mocht je dus geïnteresseerd zijn in een nieuw, meeslepend avontuur, waar je vele uren van tijd aan kwijt zult zijn, begin dan bij het begin.
8