Auteur: Peter Nilsson (nilsson)
Geplaatst op: 22 april 2016 om 09:00

Pokkén Tournament

Review | 22 april 2016 - Een mooie, nieuwe, glimmende Pokémon game voor de Wii U! Nee, het is niet de eerste serieuze Poké-RPG in HD, waar we allemaal al zo lang op hopen… (en die met een release van 101 Pokémon Amiibo een absolute system-seller zou zijn). In plaats daarvan krijgen we een cross-over tussen Pokémon en vechtserie Tekken. Hoewel het op deze manier klinkt als een teleurstelling, blijkt dat het resultaat van deze mashup erg leuk is, en dat dit waarschijnlijk het begin is van een sterke nieuwe spin-off reeks.

Knokken vs kindvriendelijk
Maar is dat nou wel zo’n goed idee, om een klassieke knokserie te kruisen met de toch altijd kindvriendelijk wereld van de Pocket Monsters? De makers hadden de plank behoorlijk mis kunnen slaan, maar Nintendo heeft samen met Namco Bandai de goede keuze gemaakt om de focus vooral op de Pokémon te houden. Het spel behoudt misschien vaag de structuur van Tekken-games, maar het voelt echt volledig als een Pokémon-titel.

Zoals Smash Bros.
Eigenlijk is het ongeveer dezelfde situatie als destijds met de eerste Super Smash Bros. Net als bij die serie, is het gelukt om met Pokkén Tournament een vechtspel te maken dat perfect past binnen de wereld van de personages. De verschillende vechtersbazen waarmee je kan spelen, gedragen zich allemaal precies zoals je zou mogen verwachten als deze wezens echt zouden bestaan. Pikachu is snel en wendbaar, Charizard is groot en log, maar ook in de mooie animaties komt duidelijk het karakter van de Pokémon naar voren. Ze zien er uit zoals ik ze me altijd inbeeld wanneer ik de handheld RPGs speelt. Daarnaast is het geweld in zoverre gestileerd dat de flitsende aanvallen van het scherm af knallen, zonder dat het bloederig of al te bruut overkomt.

Ferrum
Als speler kies je een zwijgzame trainer, een jongen of een meisje, als avatar in deze nieuwe regio: Ferrum. Gevechten in Ferrum verlopen net even anders dan je gewend bent, maar gelukkig is er een behulpzame mevrouw die je wegwijs maakt. Zij is dan wel weer enorm spraakzaam, wat op een gegeven moment gaat irriteren. Deze kleine klacht daargelaten: de introductie van het spel is prima en het plot, voor zover aanwezig, is flinterdun maar dat maakt bij een vechtspel natuurlijk niet echt uit. Je wilt gewoon gaan knokken met de monstertjes en binnen de kortste keren ben je daar ook mee bezig.

Dimensies
Je kiest een pokémon om te besturen en voor het gevecht begint kies je ook een hulp-pokémon die je, als de nood aan de man is, in kan zetten tijdens het gevecht. Deze komt dan even een aanval doen en vertrekt meteen weer, maar als je dit op het juiste moment doet kan het verrekt handig zijn. De gevechten bestaan uit 3D en 2D stukken en het spel schakelt een aantal keer tussen deze perspectieven. In 3D kan je vrij de arena rondrennen en in 2D is het meer een traditionele, Tekken-achtige, vechtgame. Deze afwisseling werkt erg goed, vooral omdat de mogelijke aanvallen verschillen. De ene knop veroorzaakt in drie dimensies dus een andere actie dan in twee. Dit maakt de gevechten vlot en fris.

Synergy Burst
Naast deze dimensie-schakeling tijdens de gevechten, lopen er ook twee aanvalsmeters vol terwijl je knokt. De ene is de back-up meter, waarmee je de voorheen gekozen hulp-pokémon kan activeren. De ander is de Synergy Burst-meter: zodra deze vol is kan je een ultieme smash-aanval uitvoeren waarmee een gevecht nogal eens besloten kan worden. En natuurlijk is de move set van elke pokémon uniek, met geheel eigen (en passende) moves. Al met al aardig wat informatie om rekening mee te houden, maar gelukkig is de opzet helder en speelt het zeer intuďtief. Pokkén Tournament is een spel dat je sneller in de vingers hebt dan de diepere Smash Bros.-games.

Levelling
Des te meer je vecht (en wint), des te meer skill points je verdient, waarmee je kan levellen als in een RPG. Zo maak je je gekozen vechtersbaas steeds meer eigen. Vooral ook leuk omdat dit een toevoeging is die het spel echt meer als een pokémon-game doet aanvoelen. De arena’s waarin je vecht zijn niet per se heel boeiend. Het voornaamste verschil is dat ze of rond, of ovaal zijn en dat de achtergronden anders zijn. Prima, als je de arena’s uit de handheld reeks gewend bent, maar verwacht niet de alsmaar veranderende arena’s uit Smash Bros. De Amiibo-functionaliteit is, wederom, verwaarloosbaar: je krijgt door Amiibo te scannen extra in game currency, waarmee je weer extra items kan kopen… Die op hun beurt leuk zijn voor de fanatieke verzamelaar, maar weinig toevoegen aan het speelplezier.

Alleen vs samen
De single player-campagne draait om de Ferrum League en hier zal je een uur of zes mee zoet zijn. Daarnaast kan je snelle gevechten tegen CPUs voeren, samen spelen op één Wii U of met twee Wii U’s aan elkaar gekoppeld, of natuurlijk online. Als je wil oefenen en alle verschillende fighters eigen wil maken, is er uiteraard ook een trainingsmodus. De lokale multiplayer werkt goed, maar de framerate keldert wel naar 30FPS, terwijl die in de single player op een rotsvaste 60FPS zit. De online multiplayer is simpel en effectief in het vinden van een opponent en als er niemand beschikbaar is, of de server het even niet trekt, dan krijg je een CPU vechter tegenover je. Prima, zo zit je in ieder geval niet lang naar een wachtscherm te staren. Dat gezegd, er zijn vooralsnog zeker genoeg trainers online om tegen te spelen. Online spelen tegen een vriend is dan weer een wat ingewikkelder proces, waarbij je allebei een code in moet vullen. Waarom is er niet gewoon een lijst met reeds toegevoegde vrienden waar je uit kan kiezen? Dat had het net even wat fijner gemaakt.

Frisse fighter
Dimensiewissel werkt goed
Speelt heerlijk
Geslaagde mashup
Voelt als pokémongame
Arena’s niet heel spannend
Framerate onderuit bij multiplayer
Amiibo voegt nauwelijks iets toe
Online multiplayer soms omslachtig
Totaal score: 7 Pokkén Tournament heeft geprobeerd om, door een nieuwe combinatie te maken, iets nieuws toe te voegen aan het vechtgenre… En we kunnen niet anders zeggen dan dat dat helemaal is gelukt. Is Pokkén Tournament dan echt een revolutionair spel? Nee, dat niet, maar het is wel een ontzettend lekkere fighter die genoeg nieuwe elementen bevat om fris en nieuw aan te voelen. Het kan niet anders dan dat dit spel niet alleen een succes wordt, maar ook het begin blijkt van een zeer succesvolle nieuwe reeks. Als ze wat meer pokémon als speelbare personages toevoegen en een paar kritiekpuntjes aanpakken, dan hebben ze een ijzersterke potentiele launch title voor de NX.
7