Nintendo Only
preview
Xbox default sfeerafbeelding

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 6 juli 2014 om 19:00


English Translation 
wii

Splatoon - Maakt een ver(s)pletterende indruk

Preview - Hands-on | 6 juli 2014 - Sorry Mario, Link, Pit, Kirby en al die andere Nintendo-personages. Sorry dat mijn hart niet sneller gaat kloppen als er een nieuwe game met jullie in de hoofdrol wordt aangekondigd. Ik ben nou eenmaal niet opgegroeid met Nintendo, maar met pc-games als Command & Conquer, Knights & Merchants en zelfs nog The Lion King op 10 floppy's. Een NES, SNES of Nintendo 64 heb ik nooit gehad. Wat ik doorgaans niet zo snel voel bij een nieuwe Mario, voelde ik wel bij Splatoon. Het is een bijna kinderlijk enthousiasme en dat enthousiasme is na een speelsessie nog verder gegroeid.

Dit heb ik gespeeld
Nintendo organiseerde in Utrecht het traditionele post-E3 evenement, waar alle grote games van de E3 speelbaar waren. Natuurlijk mocht Splatoon daar niet ontbreken. In potjes van een minuut of 5 streed ik in 2 teams van 4 met andere journalisten om heerschappij over de map. Uiteindelijk heb ik 2 potjes kunnen spelen en er nog een stuk 6 gespeeld zien worden.


Dit is Splatoon
Splatoon is een third-person multiplayershooter waarin je het in 2 teams van 4 tegen elkaar opneemt. Iedere speler heeft een soort van supersoaker gevuld met verf en het is de bedoeling om zoveel mogelijk van de map met verf te bedekken. Het team dat aan het eind van een ronde het grootste deel van de map heeft ondergekliederd is de winnaar.

Het klinkt simpel en in de basis is de game dat ook, maar toch zijn er verschillende dingen waar je goed over na moet denken. Zo kun je veranderen in een inktvis en zwemmen over de delen van de map die met de kleur verf van jouw team bedekt zijn. Als inktvis ben je een stuk sneller, onzichtbaar voor de tegenstander en word je voorraad verf aangevuld. Je bent als inktvis zo wendbaar, dat je zelfs onder hekken door en tegen geverfde muren op kunt zwemmen. Het enige nadeel is dat je op dat moment niet kunt schieten.

Waar je supersnel kunt zwemmen in je eigen inkt, kan dit absoluut niet in de inkt van je tegenstander. Je bent dan niet alleen langzamer, maar verliest ook langzaam health. Dit is ook de manier om tegenstanders uit te schakelen: je sproeit ze onder met inkt. Standaard heb je naast je supersoaker ook een verfgranaat bij je. Deze heeft een aardig bereik en kan een vijand in n keer om zeep helpen. Echter, gebruik je de granaat, dan is je verfvoorraad gelijk op en moet je opladen.

Het gebruik van verf om je tegenstanders uit te schakelen geeft ook een interessante strategische laag aan de game. Natuurlijk begin je de match met het volkladderen van de ruimte rond je eigen basis. Later in een potje kan het ook heel goed werken om je op vijandelijk terrein te begeven. De vijandelijke basis je eigen kleur geven kan tegenstanders die spawnen al flink vertragen. Dit kun je natuurlijk omzeilen door je eigen verf weer neer te gooien, maar je kunt je ook laten lanceren naar een teamgenoot. Door op de naam van een teamgenoot te tikken op de GamePad word je vanaf het spawnpoint direct naar je strijdmakker geschoten, waardoor je onmiddellijk weer aan de verfoorlog deel kunt nemen.

Ben je als team echt lekker bezig, dan krijg je op een bepaald moment de beschikking over een superwapen. Dit kan van alles zijn, van een bazooka die enorme klodders verf lanceert, tot een enorme verfroller of een verfbom die een groot gebied bestrijkt. Overigens moet je wel flink je best doen voordat je zo'n superwapen krijgt.


Dit vond ik tof
Erg leuk om te spelen
Splatoon laat zien dat de Nintendo-magie niet alleen van toepassing is op games van Mario, Zelda en Kid Icarus. Het bedrijf doet waar het goed in is door fun, toegankelijke gameplay en toch heel veel diepgang bijna perfect met elkaar te combineren. Bovendien is deze game ook gewoon leuk om te spelen, ook als het niet zo super gaat. Doordat je alles onderkladdert en je vijanden met verf bestookt lever je altijd wel een bijdrage. Heel anders dan de meeste competitieve multiplayergames, waarbij het gewoon echt niet leuk is als het even niet loopt.

Goed gebruik GamePad
Splatoon is een game waarbij de functionaliteiten van de GamePad echt ten volste worden benut. Je gebruikt de sticks om je voort te bewegen en om je heen te kijken, terwijl je met gyroscoop bepaalt waar je je verfstroom op richt. Doordat het kijken en richten van elkaar losgekoppeld zijn kun je een beter overzicht bewaren over het slagveld. Bovendien werkt het richten met de GamePad uitstekend; je kunt nauwkeurig zijn zonder dat je met het ding moet gaan staan zwaaien. Verder is het ook verdraaid handig dat je op de GamePad de map ziet en welke delen door welk team zijn ingekleurd. Zo heb je supersnel een overzicht waar je moet zijn.

Speelt automatisch als team
Of je nou je eigen basis van een kleurtje voorziet, naar de basis van het andere team trekt of in het midden van de map het andere team klem probeert te zetten, je bent altijd nuttig bezig in Splatoon. Heel anders dan in multiplayergames als Battlefield of Call of Duty. Zolang je als speler maar bezig bent met het veroveren van terrein help je het team. Doordat het maximaal 4-tegen-4 is krijg je ook niet het probleem dat je alleen een gemakkelijke prooi bent voor het andere team. Het samen toewerken naar de overwinning is een automatisme en niet iets dat de ontwikkelaar met kunstgrepen moet proberen te bewerkstelligen.


Hier zet ik vraagtekens bij
Hoe is de balans van de superwapens?
Als team kregen we n keer een superwapen, de bazooka, en deze lijkt voorlopig niet al te krachtig te zijn. Met een paar schoten was de koek alweer op en ging ik weer terug naar mijn supersoaker. De andere superwapens heb ik helaas niet mogen proberen. De vraag is hoe goed de balans van deze wapens is. Ze moeten sterk genoeg zijn om een verschil te maken, maar niet te sterk. Zeker naarmate spelers beter worden zullen de superwapens vaker voorkomen en dan is het enorm belangrijk dat die goed in de game passen.

Dit vond ik ervan
Ik ben enthousiast over Splatoon, al is dat misschien een beetje te zacht uitgedrukt. De game is nu al ongelooflijk leuk om te spelen en iedereen die ik sprak op het post-E3 evenement van Nintendo werd blij van Splatoon. Deze game heeft de potentie om uit te groeien tot een hit op de Wii U. Nintendo moet natuurlijk nog wel overtuigen met genoeg content, en dan met name de maps. Weten ze dat te doen en blijkt Splatoon bij de release nog net zo cool als nu, dan is dit niet zomaar een nieuw IP. Misschien wordt het er dan wel eentje die een plek tussen de groten van Nintendo, en een plek in mijn hart, weet te bemachtigen.

Splatoon wordt ontwikkeld door Nintendo EAD Group 2 en uitgegeven door Nintendo. Nintendo EAD Group 2 is bekend van titels als Wii Sports, Wii Music, Nintendo Land en verschillende Animal Crossing-titels. De game verschijnt in de eerste helft van 2015 voor de Wii U.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Meer info
Aantal spelers: 8
Release: 29 mei 2015
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media